Top Image

DDW #1 Shylight

Posted on: 20.10.15



Elk jaar verheug ik mij er weer op. De dutch design week. Wat een geweldig evenement, elk jaar weer! Dit jaar stond er niemand van ons zelf (we hopen weer op volgend jaar!) dus we konden rustig rond kijken wat voor moois er dit jaar was gecreĆ«erd.  Wij zijn dan ook zondag die kant op gereden, om daar samen met "studio zijn" een dag rond te dwalen. We spraken af op strijp-s, zodat we meteen op de goede plek kwamen. Strijp-s blijft voor mij 1 van de mooiste plekken van de DDW. Strijp-s  is het middelpunt van creatieve ondernemers. Overal waar je kijkt gebeurt iets. Je hebt dus zeker een dag nodig om hier alles te bekijken.Op het moment was Jildou (van studio zijn) al in het Veemgebouw. Met de foodhallen op de begaande grond kon je natuurlijk niet beter starten. Na een heerlijke woestburger hebben we de lift naar boven gepakt voor de dutch design awards. De donkere ruimte waar alle genomineerde hun presentatie neer hadden gezet kwam uiteindelijk uit op een trap naar boven. Hier was een lichte ruime ruimte op de bovenste verdieping, waar ik echt diep van onder de indruk was, en daar hing de Shylight. Nou ja niet 1 maar meerdere.

Deze bewegende lichtinstallatie, ontworpen door Lonneke Gordijn en Ralph Nauta (Studio Drift) combineert natuur en techniek op poĆ«tische wijze. Licht valt uit zijn cocon, opent zich en zweeft naar beneden dankzij een systeem van verfijnde technologie. De kelken zijn gemaakt van zijde; ingenieuze robotica laat de Shylight voortdurend op en neer bewegen. De installatie werd aangekocht door het Rijksmuseum te Amsterdam. Ik ben nog niet in het Rijksmuseum geweest  (cultuurbarbaar dat ik ben) en heb dus echt verwondert naar deze lichtinstallatie gekeken. In de perfecte ruimte met uitzicht op Eindhoven heb ik net als vele andere geprobeerd op film te krijgen wat er gebeurt. Maar het is toch niet echt hetzelfde. Daarom dan ook een film over studio drift en Shylight Movie Dutch Design Awards. Dit is waarvoor ik naar de DDW ga. Om te zien hoe ontwerpers denken, doen en ons blijven verwonderen.... Je snapt natuurlijk wel op wie ik gestemd heb! Dit was een geweldige start van onze DDW 2015.

p.s. we zijn net weer terug in het hoge noorden. Ik hoop nog aan het einde van de DDW al onze mooiste plekken en ontwerpen te kunnen laten zien!




0 reacties :

Een reactie posten

 

MIEN PRONKJEWAIL © All rights reserved · Theme by Blog Milk · Blogger